søndag 19. april 2015

Syden!

Are Kalvø, en av mine absolutt favorittforfattere, en strålende kåsør og dessuten en utmerket stand-up-komiker blant annet ved Det norske teateret i Oslo med forestillingen sin "Kalvø". Han er den eneste forfatteren jeg har kommet over som faktisk skriver så god nynorsk at jeg ikke vil kaste boken i veggen. Jeg er ingen nynorskforkjemper akkurat.

Boken jeg leser er Syden, den ble gitt ut i 2002. I Syden snakker han om det særnorske landet Syden. En plass med varierende befolkning, men i all hovedsak bestående av feite, solbrente tyskere. Han forteller om forskjellige barndomsminner fra sydenturer, om hvordan Syden før var noe spesielt, men hvordan det i dag er noe hverdagslig og han skriver om hvor fint han synes det er når passasjerene klapper når de lander i Syden med det skrøpelige charterflyet.

Anbefales på det sterkeste, enten i bokformat, eller som lydbok, forøvrig lest med den samme sjarmerende Stranda-dialekten som mange kanskje kjenner fra Hallo i uken, forfatterens egen stemme.


1 kommentar:

  1. Flott at du har funnet en forfatter og bok som du virkelig liker. Som du ser så er humor og ironi viktig for Kalvø. Mange ulike episoder og hendinger gjør nok denne boka spesiell. Her kan du jo gi flere eksempler og samtidig ha et våkent øye til språket og uttrykket hans. God lesning videre!

    SvarSlett